
March 2004

SSaaffeegguuaarrddiinngg tthhee FFuuttuurree
ooff tthhee EEuurrooppeeaann
AAuuddiioovviissuuaall  MMaarrkkeett

A  W h i t e  P a p e r  o n
t h e  F i n a n c i n g  a n d  
R e g u l a t i o n  o f
P u b l i c l y  F u n d e d  
B r o a d c a s t e r s





TA B L E O F CO N T E N T S

Foreword 1

Chapter 1 – Summary 3

Chapter 2 – Historic and Legal Background 5

Chapter 3 – The Privileged Position of Publicly Funded Broadcasters:  Strong Funding, Weak Regulation 11

Chapter 4 – Market Distortions Caused by Publicly Funded Broadcasters 19

Chapter 5 – Conclusions and Remedies 27

Chapter 6 – Appendices 29





FO R E W O R D

Safeguarding the Future of the European Audiovisual
Market:  The Financing and Regulation of Publicly
Funded Broadcasters was prepared by The Association of

Commercial Television in Europe (ACT), Association

Européenne des Radios (AER) and the European

Publishers Council (EPC) on behalf of their members to

both highlight the impact of unfair competition and under-

regulation on the sector and propose solutions in the

interests of all stakeholders. 

The arguments are supported by a market-by-market

analysis undertaken by OC&C Strategy Consultants and

evidence provided by local broadcasters and publishers.  

This White Paper highlights  generous State Aid funding,

interventions in the advertising market which distort

competition, vague programming remits and unchecked

expansion into new television and internet markets within

Member States.  Parallel issues impact the Audiovisual

marketplace in many of the accession states. Given the

limited availability of quantitative data from the ten

countries selected to join the EU in 2004, the analysis

herein is focused on the 15 current Member States. 

1

The Association of Commercial Television
in Europe

Antena 3, Spain
Antenna TV, Greece
BSkyB, UK
Canal+, France
DSF, Germany
ITV, UK
M6, France
Mediaset, Italy
Mega Channel, Greece
MTV-Oy, Finland
Premiere, Germany
ProSieben, Germany
RTL Group, Luxembourg
Sat 1, Germany
Sky Italia, Italy
Sogecable, Spain
Telecinco, Spain
TV 3, Ireland
TV 4, Sweden
Vlaamse Media Maatschappij, Belgium

As of the date of publication, ACT, AER and EPC members include: 

Association Européenne des Radios

AERC – Asociación Española de
Radiodifusión Comercial, Spain
APR – Associação Portuguesa de
Radiodifusão, Portugal
ARCA - Associatia Romana de Comunicatii
Audiovizuale, Romania
EIRA – Athens Independent Radio Station
Association, Greece
CRCA – Commercial Radio Companies
Association, UK
KOMM – Foreningen Af Kommercielle
Lokal Radio & TV-Stationer, Denmark
NVCR -  Nederlandse Vereniging voor
Commerciele Radios, The Netherlands
RNA – Radio Nazionali Associate, Italy
RU – Radioutgivareföreningen, Sweden
SRL – Suomen Radioiden Liitto Srl Ry,
Finland
SRGP – Syndicat des Radios Généralistes
Privées, France
SRN – Syndicat des Réseaux
Radiophoniques Nationaux, France
VPRT – Verband Privater Rundfunk und
Telekommunikation e.V., Germany
VSP / ASRP – Verband Schweizer
Privatradios / Association Suisse des
Radios Privées, Switzerland

European Publishers Council

Agora, Poland
Axel Springer Verlag, Germany
Bonnier Group, Sweden
Burda Media, Germany
Daily Mail and General Trust, UK
De Persgroep, Belgium
De Telegraaf, Netherlands
Der Standard, Austria
Egmont Group, Denmark
Editoriale L’Espresso, Italy
Financial Times Group, UK
Gruner + Jahr, Germany
Grupo Prisa, Spain
Hachette Filipacchi Medias, France
Impresa, Portugal
Independent Newspapers PLC, Ireland
Lambrakis Publishing Group, Greece
News International, UK
Reed Elsevier, UK
Ringier, Switzerland
Rizzoli Corriere della Sera, Italy
SanomaWSOY Corporation, Finland
Schibsted, Norway
Société Ouest-France S.A., France
Telegraph Group Ltd, UK
Trinity Mirror plc, UK
Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck
GmbH, Germany
Vocento, Spain





3

CH A P T E R 1 SUMMARY

The Association of Commercial Television in Europe

(ACT), Association Européenne des Radios (AER) and the

European Publishers Council (EPC) wholeheartedly

support the co-existence of public and private

broadcasting in Europe but believe that the system has

become unbalanced and is in need of urgent reform.

Years of over-funding and under-regulation of Publicly

Funded Broadcasters (PFBs) – incumbent TV and radio

broadcasters with public service remits funded either

wholly through State Aid or through a combination of

State Aid and commercial revenues including advertising

– has undermined the competitiveness of the television

and radio industries as well as adversely affecting the

related sectors of multi-channel television, TV programme

production, press and internet content. 

The result is an unprecedented level of market distortion

in a liberalised market which is undermining the very

foundation of Europe’s unique system of incumbent,

Publicly Funded (or part publicly-funded) Broadcasters

operating alongside private broadcasters. 

Publicly Funded Broadcasters received State Aid equalling

a massive €15 billion in 2001 (more than €82.2 billion

between 1996-2001). The magnitude of this subsidy

effectively makes Publicly Funded Broadcasting the third

most subsidised ‘industry’ in Europe.  At the same time

that State Aid to Publicly Funded Broadcasters has been

increased, competition continues to be undermined by a

lack of regulatory rigour that guarantees fair competition

as well as prolonged Commission inaction despite

numerous Court judgements in the area. 

Unfair competition manifests itself in PFB behaviour

including: 

Misusing their strong and often leading positions

across Europe in the audience and revenue markets;

Fostering a growing discrepancy between the mission

statements and the actual activities of Europe’s Publicly

Funded Broadcasters;

Distorting competition in both the output and input

markets for television and radio as well as the related

markets of multi-channel television, niche radio

provision, television programme production, internet

content and the press;

Capturing commercial revenues in addition to State Aid

outside the context of Article 86 of the Treaty as applied

to other liberalised sectors;

Increasing confusion in the limits of their mission

statements and their actual activities.

At stake are the interests of key stakeholders in the

European Audiovisual industry including governments,

Publicly Funded Broadcasters themselves, private media

owners, advertisers and, most importantly, viewers,

listeners, users and readers.

Despite precedents established in other liberalised sectors

where a public service sector has been maintained and

multiple condemnations from the ECFI, neither the

Commission - by applying Articles 87 and 86.2 of the EU

Treaty - nor Member States have acted properly to

enhance the competitiveness of Europe’s Audiovisual

market. 

The Commission has acted only belatedly and partially

on some of the 11 formal complaints filed against

Publicly Funded Broadcasters since 1992, even after

unprecedented successive condemnations by the

European Court of First Instance;

The Commission has yet to demonstrate that it is

applying the methodology required by the recent Court

decision in the Altmark case to its decisions on

broadcasting by allowing public funding which does not

fulfill the requirement imposed by the court to be

maintained under article 86.2 of the EU Treaty1. 

Specifically, ACT, AER and EPC contend that Publicly

Funded Broadcasters have benefited and will continue to

benefit from:

Massive State Aid totalling €15 billion in 2001 and

€82.2 billion between 1996-2001 (growing at a 5.6%

CAGR) making it the third largest recipient of State Aid

since 1998 – more than State Aid to Agriculture2; 

Forecast growth in State Aid to European Publicly

Funded Broadcasters of 4.8%, more than 20% ahead of

forecast EU GDP growth, over the period 2001 to

20043; 

1 According to the jurisprudence of the Court, successive rulings about public service compensation have established an overall interpretation
of both Articles 87 and 86.2.  The conditions set out in Altmark are similar to those that the Court has repeatedly established to apply Article
86.2 - and therefore public funding which qualifies as State Aid under Altmarket cannot qualify for an exemption under Article 82.6. 

2 Ninth Survey on State Aid in the European Union, COM 2001 403 Final, http://europa.eu.int/eurlex/en/com/cnc/2001/com2001_0403en01.pdf;
European Audiovisual Observatory database



The absence of truly independent regulation – where a

number of PFBs regulate themselves rather than

through independent regulation as set out in the

Commission’s Communication on the application of

State Aid rules to Public Service Broadcasting4. 

While the Commission recently began acting on some of

the outstanding formal complaints, serious issues remain

with respect to the speed and the consistency with which

Member States are acting. The result is a wide variety of

competitive conditionings across Member States.  What’s

more, there appear to be similar issues of market

distortion and unfair competition in some of the countries

scheduled to join the EU in 2004. 

While ACT, AER and EPC support public service

broadcasting, we do not support activities which distort

markets or run contrary to the letter and the spirit of the

Treaty.  We believe that massive amounts of State Aid

combined with inappropriate regulation affect trading

conditions and competition within Member States in a way

that is contrary to the common interest.  

The authors accept that PFBs distort markets by their very

existence. This White Paper, however, shows that Publicly

Funded Broadcasters who collect advertising in addition to

State Aid distort markets in excess of what is acceptable

and, fundamentally is contrary to the public interest. 

We, therefore, call on Member States with Publicly Funded

Broadcasters who collect advertising in addition to State

Aid to initiate the process of migration to a single funded

model for public broadcasters. 

We also call on Member States to implement correctly and

in an impartial manner the existing competition

provisions of the EU Treaty including provisions of

Articles 86.2 and 87 to the public broadcasting sector, as

they have been applied to other sectors with a significant

element of public service.

With clearly defined remits (subject to proper scrutiny)

and a relevant regulatory framework, single funded PFBs

can provide distinctive programming, retain their

audience share and support fair and open liberalised

markets. 

Unfortunately, a lack of political will, unimaginable in

other sectors, has and continues to undermine the

European Audiovisual market across Europe.  

Left unchecked, this could put the future of a vibrant,

pluralistic European Audiovisual industry at risk, and call

into question the credibility of the Commission as a

champion for free markets and fair competition.

The time to act is now.

4

3 EC Autumn 2003 Forecast http://europa.eu.int/comm/economy_finance/publications/european_economy/2003/ee503en.pdf; OC&C analysis
4 EC 320/11 Communication of the Commission on the Application of the State Aid Rules to Public Service Broadcasting, 15 November 2001



5

CH A P T E R 2 HISTORIC
AND LEGAL BACKGROUND

To understand how the Audiovisual marketplace evolved

to a point where unfair competition threatens the

industry’s vibrancy and plurality requires a look back at

the origins of radio.  

Technological, economic and political considerations in

the 1920s/30s – including limited bandwidth and

immature advertising markets – led to the establishment

of national monopoly radio operators in many European

countries.  After the Second World War, most of Europe

adopted this approach with state chartered radio

broadcasters the rule.  

While the development of television provided Member

States with the opportunity to promote liberalisation and

adopt free market mechanisms, most chose to extend the

familiar radio model to this new medium.  Even though

many of the technical and market factors underpinning the

historic rationale for State chartered television

broadcasters had changed and, indeed, the radio market

had itself been liberalised, Member States, for the most

part, maintained monopoly, State chartered television

broadcasters into the 1970s / early 1980s.  

Eventually, as with radio, TV was at least formally opened-

up to competition with new, private operators in place

across most of Europe by the late 1980s5.  However, unlike

the telecom and electricity sectors (most likely due to the

specific market structure and political sensitivity of TV

broadcasting), the European Union failed to provide a

single, comprehensive legal framework to facilitate

competition and safeguard new entrants into broadcast

TV.

As competition from private broadcasters, funded entirely

by commercial revenues, began to erode their monopoly

market share positions, many Publicly Funded

Broadcasters began to react often imitating the tactics of

commercial broadcasters with respect to programming

and revenue generation, thereby losing focus on their

public service missions.     

Since 1992 and the TV Without Frontiers Directive:
Formal Complaints From Private TV Broadcasters
Grow
And yet, due to the sensitivities surrounding broadcasting,

in 1989, the Commission did not act when it enacted its

first major piece of television legislation – the TV Without

Frontiers Directive (TVWF).  While the intention of

TVWF was to grow the sector by fostering competition and

facilitating cross-border retransmission of national TV

channels, it did not, in contrast to legislation in other

5 With the exceptions of the UK, Finland and Luxemburg

a. UK: ITV entry 1955
b. Finland: MTV entry in 1957
c. Italy: TMC entry in 1974
Source: OC&C analysis

UKa

Finlandb

Italyc

France

Germany

Denmark

Netherlands

Spain

Sweden

Portugal

Norway

Ireland

Greece

Austria

Belgium

Pre 83 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01

Market Entry of Commercial Players in European TelevisionFigure A

Terrestrial competition entry
Cable / satellite competition entry



liberalised sectors, provide meaningful support for fair

competition or methods of redress for private

broadcasters, publishers and radio operators from anti-

competitive behaviour by incumbent Publicly Funded

Broadcasters. This could have been achieved by

establishing common rules as to the definition of the scope

of the public broadcasting remit, or,  as to the mechanisms

Member States could use to confer those public service

obligations on specific operators and, if necessary, to

provide funding to them. This lack of EU intervention has

had the negative consequence of depriving private

operators of the means of redress we refer to above. 

In other words, the Commission had the opportunity to

establish substantive rules deciding which tasks could be

considered public service obligations, i.e., the only tasks

for which public funding in broadcasting could be granted

– as it had for the other liberalised sectors – but chose not

to do so.

As unfair competition intensified, private TV broadcasters

turned to the Commission, filing formal complaints

against particularly egregious examples of unfair

competition, such as excessive State Aid, cross subsidy of

commercial ventures and over-compensation.  

The first formal complaint against a Publicly Funded

Broadcaster was filed against illegal funding by Spain (the

public ‘autonomous’ broadcasters, all largely funded by

regional government in 1992, followed shortly thereafter

by a further complaint against the funding of RTVE, the

Spanish state broadcaster in 1993).  Since then, at least 11

formal complaints have been filed with the Commission

alleging market distortion caused by State Aid, unclear

public service missions, the absence of adequate and

independent supervision, overcompensation and cross-

subsidisation of commercial activities (see Figure B below

for a summary, a full description of the complaints is

available in the Appendix).

Central to these Complaints – most of which remain

unresolved – is a clear lack of political will on the part of

the Commission and Member States to enforce the

Treaty’s rules on State Aid to PFBs. The Court

jurisprudence on the application of Articles 87.1 and 86.2

of the Treaty to other sectors that encompass both public

service and commercial activities would have been

sufficiently clear to establish the guidelines we refer to

above. Despite the fact that the Commission had used

these Treaty powers in other strategic sectors, political

pressure seemed to count for more than the Treaty

obligations imposed on the Commission.

The 1997 Protocol of Amsterdam 

Despite the volume of Complaints, the Commission did

not act for quite a while.  It took four years after the first

complaint was filed against Portugal for the Commission

finally to rule.  While the initial decision was unfavourable

to the private sector (it was later overturned by the Court

of First Instance), it apparently raised enough concern

among Europe’s incumbent Publicly Funded Broadcasters

about the potential for future Commission judgements to

undermine their positions that they organised a concerted

lobby within the Intergovernmental Conference that

adopted the Amsterdam Treaty. 

After a failed first attempt to exempt the public

broadcasting sector fully from competition rules, this

heavy lobbying exercise from the public broadcasters, with

the active participation of some national governments, did

result in a Protocol being adopted as an annex to the EC

Treaty. 

6

PFB Related Complaints Made to the EC (1992-2003)Figure B 

Year

1992
1993
1993
1993
1996
1997 
1996
1997
1997
1999
1999
2000
2002

2003

Market

Spain
Spain
France
Portugal
Portugal
Portugal
Italy
Germany
UK
UK 
Ireland
Denmark
Netherlands

Germany

Basis of Complaint

Different forms of illegal State Aid including the authorisation of debt
Different forms of illegal State Aid including the authorisation of debt
Capital increases and other ad hoc subsidies 
Grants that distorted competition
New State Aid, capital increase and guarantees
Incompatible State Aid
Combination of licence fee as well as tax exemptions, capital increases and other measures
Launch of two thematic channels
Use of licence fee money to finance a restricted access cable offering 
Unlawful State Aid for internet activities
Dual-funding mechanism 
Excess funding, reduction of advertising prices 
Unclear public service remit, the absence of adequate and independent supervision and the lack
of transparency and structural overcompensation.
Breaches in competition law by benefiting from hidden State Aid, financing online ventures with
revenue from the licence fee, distortion of premium sports rights and inadequate implementation
of the Financial Transparency Directive



This Protocol maintains the status quo as to the full

application of the competition rules (including the State

Aid provisions) to the public broadcasting sector. But it

restricts the power of the Commission to liberalise the

broadcasting sector, (as it had used its sole Treaty powers

to do in the telecoms sector, for instance) for example, by

defining at the European level within a general legal

instrument, which programmes and activities can or

cannot be considered ‘public service’ or establishing the

methods and limits that Member States may use to finance

those operators entrusted with those public service

obligations.

The result, the 1997 Protocol of Amsterdam:

Acknowledges that the system of public broadcasting in

Member States is directly related to the democratic,

social and cultural needs of each society;

Affirms the need to preserve media pluralism;

Confirms that the provisions of the Treaty establishing

the European Community shall be without prejudice to

the competence of Member States to provide for the

funding of public service broadcasting insofar as such

funding is granted to broadcasting organisations for the

fulfilment of the public service remit as conferred,

defined and organised by each Member State;

Confirms that such funding should not affect trading

conditions and competition in the Community to an

extent which would be contrary to the common

interest; 

Asserts that the remit of that public service shall be

taken into account when considering whether or not the

funding affects trading conditions and competition. 

In other words, as regards the application of the State Aid

rules (including the exemption in article 86.2 of the

Treaty) to the public funding of public broadcasters, the

Protocol does not change anything. 

Those rules should be applied to the broadcasting sector

exactly as they are applied by the Commission and the

Court to other sectors which also include some public

services activities (telecom, postal, energy, transport, etc).

Nothing had changed except the power of the Commission

itself to use article 86.3 to liberalise and harmonise this

sector.

European Court of First Instance and DG IV (now DG
Competition) Act 

At the same time that the Commission delayed acting on

the complaints, Member States increased the overall levels

of State Aid to incumbent Publicly Funded Broadcasters

further amplifying the distortions of competition (see

Chapter 3 for details). 

In 1998 and 1999, as a result of Commission inaction and

ongoing complaints from private television and radio

broadcasters as well as internet media companies, the

Court of First Instance (CFI) took the unprecedented step

of issuing successive condemnations to the Commission

for this failure to act.  Specifically: 

In 1998, six years after the case was filed, the CFI

condemned the Commission for failure to adopt a

decision based on two complaints by Telecinco (Spain);

In 1999, seven years after the complaint was first filed,

the CFI condemned the Commission for failure to act

on a complaint by TF1 (France).

At the same time, the European Commission attempted  to

set out in 1998 future Guidelines for action6 that

ultimately led in 2001 to the adoption of the

Communication on State Aid to PSB7. 

In a first attempt to comply with the judgment in the

Telecinco case, DG IV (now DG Competition) drafted, late

in 1998, a first working document, known as the

‘Discussion Paper’. 

This Discussion Paper was the first draft prepared by DG

Competition which would have set out specific guidelines

on the application of the State Aid provisions to the

broadcasting sector, including the rules and restrictions

that, in the Commission’s opinion, Member States should

comply with in order to benefit from the exemption

established in article 86.2 of the EC Treaty, as interpreted

by the Court. This first draft of guidelines for the

broadcasting sector included, among others, these issues:

The fact that many complaints were levelled at dual

funded Publicly Funded Broadcasters which benefited

from both State Aid and advertising revenue;

That different funding options - including unique

funding, dual funding and public tender - were

available to Member States but that each option

presented unique challenges which had to be

considered;

7

6 NB: Although never published, a leaked version of this Paper was widely distributed and formed the basis for the solitary hearing of
interested parties on 4 December 1998

7 EC 320/11 Communication of the Commission on the application of the State Aid rules to Public Service Broadcasting, 15 November 2001



That coherent remits linking funding to proportionate

funding were lacking for many Publicly Funded

Broadcasters.

However, the great merit of this paper was that DG IV

made an effort to identify, in accordance with the Court’s

jurisprudence8 and within the scope of its powers, those

programmes and services provided both by public and

private operators which could be considered as public

service (so benefiting from lawful public funding) and

those which could in no circumstances be accepted as

services of general economic interest in the meaning of

article 86.2 of the EC Treaty, i.e., which would not be able

to get public funding within the scope of that specific

exemption. 

Despite the efforts of DG IV to initiate a discussion on

State Aid to the Audiovisual sector, the Discussion Paper
was quickly withdrawn after only one public hearing.  

In the face of intense lobby efforts by Publicly Funded

Broadcasters and Member States and despite the fact that

further hearings and consultations would obviously have

been necessary to improve what was only an internal draft,

DG IV felt ‘obliged’ to withdraw the Paper, preferring a

strategy of dealing first with the individual pending

complaints before drafting general guidelines on this

issue. 

Meanwhile, in 2000, the CFI annulled the Commission’s

decision regarding the RTP complaint.  The Court found

that: 

Grants paid by the State to RTP conferred a financial

advantage; 

RTP was present in the advertising market and is

therefore in direct competition with other TV

operators;

The Commission’s assessment that there was no State

Aid was likely to raise serious difficulties;

The duration of the preliminary examination (3 years)

exceeded significantly the normal time for a first

examination.

Notwithstanding the Court judgement and condemnations

in November 2001, the Commission chose to release

general guidelines on the application of the State Aid rules

to Public Service Broadcasting instead of acting on the

Complaints.  Rather than providing a framework to resolve

the continuing market distortion or the outstanding

Complaints these guidelines fell well short of what had

been contained in the 1998 Discussion Paper, as the

Commission adopted a policy of non-intervention which

could be interpreted as permitting Member States to do

whatever they want, although there is no doubt that such

an interpretation of articles 87.1 and article 86.2 of the EC

Treaty would clearly infringe the Court’s case-law. 

However, the Commission did not give a full ‘carte

blanche’ to the Member States as far as the funding of

Public Broadcasting is concerned:

It stated, for example, that the public service remit

should not be manifestly erroneous and should be

sufficiently precise and clear;

It also mentioned the need for transparency and

adequate and independent supervision;

Moreover, the Commission set out in the document that

it would carry out a proportionality test on State

financing. In order to satisfy this test, the Commission

stated that it is necessary that the State Aid does not

exceed the net cost of the public service mission, taking

into account other direct or indirect revenues derived

from the public service mission;

It also mentioned that there might be market

distortions, which are not necessary for the fulfilment

of the public service mission.  

In the 18 months between the publication of the

Communication in November 2001 and the Court’s

judgment in the Altmark case in July 2003, there was no

resolution of any outstanding complaints. Meanwhile, the

issues concerning State Aid remained.

The Altmark Case (July 2003): A Turning Point?

In July 2003, the Altmark Case confirmed that state

funding that does not fulfil certain conditions qualifies as

State Aid under Article 87 of the EC Treaty. 

The conclusions of the Court in Altmark are significant as

the Court concluded that public funding granted to

operators that provided a public service within the

meaning of article 86.2 of the EC Treaty did not qualify  as

State Aid in the meaning of Article 87(1) if four conditions

were satisfied:

First, the recipient undertaking is actually required to

discharge public service obligations and those

obligations have been clearly defined;

Second, the parameters on the basis of which the

compensation is calculated have been established

beforehand in an objective and transparent manner;

8

8 Porto di Genova judgment, Case C 179/90, confirmed by GT Link, Case 242/95, 17 July 1997 and by Enirisorse, Cases 34/01 and 38/01,
27 November 2003



9

Third, the compensation does not exceed what is

necessary to cover all or part of the costs incurred in

discharging the public service obligations, taking into

account the relevant receipts and a reasonable profit for

discharging those obligations;

Fourth, where the undertaking which is to discharge

public service obligations is not chosen in a public

procurement procedure, the level of compensation

needed has been determined on the basis of an analysis

of the costs which a typical undertaking, well run and

adequately provided with means […] so as to be able to

meet the necessary public service requirements, would

have incurred in discharging those obligations, taking

into account the relevant receipts and a reasonable

profit for discharging the obligations. 

This judgment is particularly notable as it is expected to

form the legal basis for the approach the Commission will

take to State Aid cases, as, in an unusual procedure, the

Court heard oral arguments from several interested

parties. 

Altmark has added a condition that the Commission did

not refer to in its Communication, being that - in the

absence of a public tender procedure - the compensation

cannot exceed the costs of a well-run undertaking that is

adequately equipped with the means to provide the public

service. 

This comes very close to, or indeed, is an efficiency test.

This condition could be given greater prominence since it

could be argued that the costs of an organisation that has

a public service should be in line with that of a well-run

company in order for funding to escape the qualification as

State Aid. If there are indications that a PFB operates on

the basis of extraordinary costs not related to those of a

well-run company, it may be argued that State Aid within

the meaning of Article 87 EC is clearly involved and that

the Commission should act against it.

Indeed, the Altmark reasoning has already been followed

in the GEMO and Enirisorse judgments (GEMO, Case

126/01, 20 November 2003. Enirisorse, see footnote 8).  

Finally, the Commission Begins to Act but is it
Enough?

Following the Altmark case, the Commission finally began

to take Decisions on the long standing complaints in the

broadcasting sector.

However, as of the date of publication, only four of the

outstanding cases have been addressed beginning with the

Italian and Portuguese cases (October 2003) followed by

the French case (December 2003) and the opening of an

investigation in the Dutch case (February 2004) as well as

an investigation into the Danish case (2003).

On 3 February 2004, the European Commission launched

the opening of the investigation in the CLT-UFA HMG case

against the Dutch public broadcaster NOS. In addition,

there remains concern as to the consistency with which

Altmark is being complemented.

Altmark provides the Commission with a clear

methodology for considering State Aid matters. 

Even when, finally, the Commission began to act, its

interpretation of the Altmark case-law does not comply

with the Court’s doctrine. 

Properly applied, Altmark provides the Commission with a

clear methodology for considering State Aid matters when

applied to the public funding of services of general

economic interest. However, the Decisions taken so far in

the broadcasting sector suggest that, rather than use

Altmark to provide a single, combined interpretation of

both articles 87.1 and 86.2 of the EC Treaty, the European

administration has reinterpreted the Court’s ruling -

maybe to avoid Member State opposition and the possible

curbing of Commission powers in a sector considered to be

politically strategic - and permitted public funding that

does not comply with the four conditions established in

Altmark, on the grounds that in such cases article 86.2

could be applied.

Chapter 3 (the Privileged Position of PFBs) and Chapter 4

(Market Distortions) of this White Paper show that a

substantial gap exists between the application of State Aid

rules according to Altmark and the reality of the recent

history in the Audiovisual sector. 





11

CH A P T E R 3 THE
PRIVILEGED POSITION OF
PUBLICLY FUNDED
BROADCASTERS: STRONG
FUNDING, LARGE AUDIENCE,
WEAK REGULATION

The combination of State Aid, large audiences for their

channels, weak regulation and, in some cases, dual

funding has put Publicly Funded Broadcasters in a

position where their success threatens to undermine the

goal of a pluralistic European Audiovisual sector. 

PFB revenues are on the rise both from increasing State

Aid and from the success of their own commercial

activities, many of which are questionable under existing

European regulations.  State Aid is in fact the fastest rising

of all European subsidy categories. Despite this, State Aid

to PFBs is not tracked in the Commission’s official State

Aid Score card. 

This Chapter will look at the current situation:

Publicly Funded Broadcaster revenue, from both public

(an average 66% of a PBF’s budget is State Aid) and

commercial sources (so-called dual-funding), is

substantial and on the rise;

Public subsidy to incumbent broadcasters is not

officially tracked obscuring the total amount of public

funding across Member States;

Public subsidy to PFBs has been rising even in an

economic downturn market which begs the question:

‘are PFBs operating on a reasonable cost basis?’;

Regulation is weak and poorly enforced with many

Publicly Funded Broadcasters lacking clearly defined

remits and independent regulation. 

The combination of strong funding and light regulation

undoubtedly helps Publicly Funded Broadcasters to retain

market positions, which is detailed in this Chapter. The

result, which we will detail in Chapter 4, is the distortion of

competition with private radio and TV broadcasters as well

as internet publishers in the audience and advertising

markets.  It is worth noting that private broadcasters,

many of whom have public service obligations - sometimes

in excess of incumbent Publicly Funded Broadcasters - do

not get compensated as such.  

Substantial Funding for PFBs

Between 1996 and 2001, State Aid to Publicly Funded

State Broadcasters totalled €82.2 billion; on average €13.7

billion per annum. In 2001 alone, State Aid to Publicly

Funded Broadcasters totalled €15 billion. 

Against a backdrop of increasing competition and

escalating rights costs, many Member States granted their

Publicly Funded Broadcasters increases in State Aid in the

1990s. This provided PFBs with a predictable, stable and

reliable income stream that they could use to build a

position at the expense of private radio and TV

broadcasters as well as press and internet publishers

during the downturn. 

Increased state funding, debt financing, write-downs and

write-offs, in addition to increasing revenues generated

European PFB Revenue Sources9 (1995-2001) €bn, % Figure C 

Source: EAO, OC&C analysis

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001

PFB Revenue Share of Total PFB Revenue
25

20

15

10

5

0

100%

80%

60%

40%

20%

0%

7.8%

2.9%

4.9%

Total: 4.9%

CAGR
(95-01)

Public revenues Advertising and sponsorship Other income

9 PFB revenue figures include radio where the PFB does not break out the figures
NB: Unfortunately, comprehensive data from across the EU on PFB and private broadcasters revenues is only available through 2001



12

from the commercial exploitation of Publicly Funded

Broadcaster programming, combined to increase revenues

for Publicly Funded Broadcasters at an average annual

rate of 5% over the period 1995 – 2001 as shown in 

Figure C. In total, State Aid (predominately licence fees

and government subsidies) accounted in absolute terms

for 66% of PFB funding over the period 1990 – 2001 and

69% in 2001 as shown in Figure D. 

Between 1996 and 2001, the benefits of State Aid funding

grew for Publicly Funded Broadcasters. As shown in

Figure E, total revenues for Publicly Funded Broadcasters

grew 3.3% between 2000 and 2001 as the revenue of free-

to-air broadcasters declined by 1.2%.

Increasing sums of public money provides Publicly

Funded Broadcasters with secure, steady income streams,

takes the risk out of the development and launch of a

multitude of initiatives, a luxury that commercially funded

competitors do not enjoy. Examples of increased State

subsidies include: 

Ireland: RTE was granted a 40% increase in the

licence fee effective 1 January 2003 despite enjoying a

7.3% average increase per year in State Aid between

1995 and 2001;

UK: The BBC was granted a license fee increase in 1997

forecast to generate an additional £200 million per

annum over seven years. This led the CEO of another

UK public broadcaster (a former top BBC TV executive)

to comment that the BBC was ‘basking in a Jacuzzi of

spare public cash’10;

Netherlands: In the Dutch budget projections 2003,

which were sent by the Dutch government to the Dutch

Composition of Publicly Funded Broadcaster Revenue (1990-2001), % 

Western European TV Broadcaster Revenue and – Revenue Market Share (2000-2001) €bn, % Figure E 

Figure D 

2001

Revenue

60

7.7%

(1.2%)

3.3%

Total: 7.0%

Growth
(00-01)

2000

50

40

30

10

0

20

Market Share

PSBs Free to air private Satellite and other pay TV

20012000

100%

80%

60%

40%

0

20%

Source: EAO, Zenith Media, OC&C analysis

Sweden (SVT)a

Denmark (DR)
Germany (ZDF)a

Germany (ARD)
Finland (YLE)
UK (BBC)
Belgium (VRT)
France (FR3)a

Belgium (RTBF)
Netherlands (NOS)
Italy (RAI)
France (FR2)a

Portugal (RTP)a

Ireland (RTE)
Spain (TVE)

a. 2000 data. In Finland, commercial funding includes concession fee and other commercial revenues
Source: EAO, Zenith Media, OC&C analysis

State Aid Commercial funding

20% 40% 60% 80% 100%Average0%

10 Media Guardian, 11 April 2002



13

Parliament at the end of 200211, the Dutch government

gave a brief overview of the finance system and the

funds ‘available’ for the media in 2002 (€846 million).

This overview confirmed that the Dutch PFB financing

system is a closed system, in which the granting of state

funds is not based on the need to fund public service

task but merely on the amount of funds available in the

media budget;

No mention was made of the costs of the public service

expected or made by the public broadcasting

organisations. In a chart, the government merely stated

that the projected expenditure for the years 2003-2007

is ‘legally required’ without giving any further

specification about the real need to grant approximately

€850 million to the public broadcasting system, nor

giving any background as to what legal obligation is

actually referred to. 

Many Publicly Funded Broadcasters benefit from

commercial revenues including advertising in addition

to State Aid. These ‘dual funded’ incumbent

broadcasters compete with private radio and television

broadcasters as well as print and internet publishers for

commercial revenues over and above their state

subsidies. In fact, PFBs in Spain, Portugal and Ireland

enjoy the benefits of State Aid even though they derive

a majority of funding from commercial sources, as

shown in Figure D. 

Spain: The accumulation of debt was permitted to

grow above €6 billion which is equivalent to c.1% of

Spanish GDP. Despite this, the PFB continued to grow

its advertising revenues seeking to grow its 2004

advertising income by 10%12;

Germany: In 2000, ARD/ZDF were awarded an

increase in State Aid at the same time that revenues for

private broadcasters began declining as a result of the

weak advertising market as shown in Figure G.While

‘dual funded’ broadcasters saw advertising revenues

decline between 2000 and 2001, in most cases

increased State Aid more than compensated. With the

exception of RTVE in Spain, ten Publicly Funded State

Broadcasters offset declining advertising revenues with

increases in State Aid, as Figure F shows.

In several markets – including Belgium, Ireland, the

Netherlands and Germany – State Aid was the difference

between an overall revenue decline and an increase in net

revenue, as shown in Figure G.

What’s more, several Publicly Funded Broadcasters would

operate at a loss if it were not for increases in State Aid. 

11 Tweede Kamer, vergaderjaar 2002-2003, 286000, hoofstuk Viii, Nr. 2, pages 297-303
12 La Tribune, 23 March 2004

1998 1999 2000 2001

Source: EAO, Zenith Media, OC&C analysis

ARD/ZDF Revenue vs Private Broadcasters 
(1975-2004), €mFigure G ARD and ZDF Operating Margin (1998-2001), %Figure H 

8

4

0

-4

-8

ARD ZDF

Increase in license
fee funding

Decline in PFB Advertising Revenue and Net
Revenue Change After State Aid (2000-2001) %Figure F 

ORF VRT RTBF FTV ARD ZDF RTE

15%

10%

5%

-5%

-10%

-20%
RAI NOS RTVE

Decline in ad revenue Net revenue decline / increase after State Aid

0%

-15%

Source: EAO, Zenith Media, OC&C analysis

197
5

198
8

199
0

199
2

199
4

199
6

199
8

200
0

200
2

200
4

8

7

6

5

4

3

2

1

0

Source: VRPT

ARD/ZDF

Private
Broadcasters



14

For example:

Portugal: RTP has recorded an average operating

margin of -79% over the period 1995-2001, despite aid

and grants of over €450m from the State. At the same

time, the level of State Aid increased over the period at

an average annual rate of 17%;

Spain: RTVE recorded an average operating margin of

-65% over the period 1995-2001. An untenable position

for any commercial broadcaster and yet RTVE

continues to spend far in excess of its revenues due,

presumably, to its belief that its debts will be authorised

by the State.  Over the period, the government forgave

in excess of €500 million in debt. Overall, State Aid

grew at an annual average of 13.3% between 1995 and

2001;

Germany: ARD/ZDF were granted an increase

totalling €600 million year over year for the period

2001-2004 turning a combined €11.6 million loss into a

combined €4.6 million operating profit in 2001 as

shown in Figure H.

As Publicly Funded Broadcaster revenues grew, many

private broadcasters (who for the most part rely almost

entirely on advertising revenues) recorded decreasing

revenues as a result of the economic downturn, as shown

in Figure I. This trend looks set to continue exacerbating

the structural issues impacting competition in Europe’s

Audiovisual sector. 

The fact that Publicly Funded Broadcasters require

increasing sums of revenue – from public and commercial

sources – at the same time that private competitors have

managed with less raises the question as to whether PFBs

operate on cost bases compatible with Altmark.  

State Aid Scoreboard

Analysis of the European Audiovisual Observatory (EAO)

database and company accounts reveals that Member

States provided c. €82.2 and c. €15 billion in State Aid to

Publicly Funded Broadcasters between 1996 and 2001 and

in 2001, respectively. This constitutes a substantial and

unreported component of subsidy. 

According the Commission’s State Aid Scoreboard13,

Member States expended more than €86 billion in

subsidies in 2001 – which does not, for the most part,

include PFB subsidies. In fact, overall State Aid grew to the

highest level since 1998 despite the pledge at the

Stockholm European Council of March 2001 to reduce aid

levels and to redirect spending towards horizontal

objectives of Community interest. 

What’s more, despite the Commission’s acceptance that

public funding of broadcasters is to be categorised as State

Aid14, subsidies to Publicly Funded Broadcasters are not

included in its official State Aid Scoreboard. 

If it were, State Aid to Publicly Funded TV and Radio

Broadcasters would rank third, ahead of subsidies to

Agriculture and Fisheries15 and behind Transport and

13 State Aid Scoreboard, Spring 2003 Update, European Commission, COM(2003) 225 Final
(http://europa.eu.int/comm/competition/state_aid/scoreboard/2003/en.pdf)

14 For example, decisions on Kinderkanal, BBC News 24, Communication of November 2001, RAI decision 2003, etc 
15 Not all of the State Aid related to the Common Agricultural Policy is classified as State Aid for the purposes of the State Aid Scoreboard

European PFB Public and Advertising Revenue
Growth (1995-2004) – Indexed (1995 = 100)Figure I Figure J EU State Aid Scoreboard Including PFB State Aid

(2001), €m

Source: EC, EAO, OC&C analysis

45,000

40,000

35,000

30,000

25,000

20,000

15,000

10,000

5,000

0

Transport

Manufacturing

Public TV
Revenues

Agriculture
& Fisheries

Coal

Employment
& Training

Financial
Services

Media, Culture
& Services

Tourism

Source: EAO, Zenith Media (July 2002), OC&C analysis

Public revenue

Advertising revenue

160

140

120

80

60

40

20

0
1998 1999 2000 20011995 1996 1997 2002 2003

CAGR

Public revenue
Advertising revenue

95-00

5.0%
5.1%

00-04

4.4%
0.2%

95-04

4.7%
2.9%



15

Manufacturing16 as shown in Figure J and would increase

the total amount of State Aid by more than 17%.

Moreover, State Aid to Publicly Funded Broadcasters grew

at a faster rate (4%) over the period 1997 to 2001 than any

other category of public subsidy as shown in Figure K. In

fact, if it were not due to an one-off increase in State Aid to

the Transport sector by the UK in 2001, public support of

Publicly Funded Broadcasters would have been the only

category showing an increase over the period.

This all begs the question as to why this important and

significant component of State subsidy is not reported in

the EU State Aid Scoreboard17. According to an official at

the State Aid Scoreboard, in 2002 and 2003, there were

public broadcasting cases in Belgium, UK, Portugal, Italy

and France. The State Aid register contains detailed

information, including the budget, on most of these cases.

(This State Aid does not appear, however, to be captured in

the 2001 Scoreboard). The official goes on to say that due

to distinctions based upon ‘abstract legal criteria’ the

Scoreboard has ‘decided to exclude all aid compensating

for SGEI (Services of General Interest) from the main body

of analysis in the Scoreboard.’

Large Audience

Strong funding appears to have helped PFBs generally  to

maintain their market position against the general

direction of the market and, therefore, most likely against

the general interest. 

Not surprisingly, the emergence of competition had an

impact on the monopoly audience of Publicly Funded

Broadcasters. And yet, State funded incumbents typically

operate both the leading channel and the third most

popular channel in their respective markets as shown in

Figure L.  

Indeed, in 2001 (the last year for which comprehensive

data is available), Publicly Funded Broadcasters captured

an average audience share of 41% across Europe and had,

for the most part, succeeded in significantly reducing the

rate of share decline. From 1992 to 1995, major European

Publicly Funded Broadcaster channels lost more than 1%

audience share each year on average, as shown in Figure C.

16 State Aid Scoreboard, Spring 2003, EAO database, OC&C analysis
17 Response to an email sent to the State Aid Scoreboard 3 January 2004 inquiring as to why subsidies to Publicly Funded Broadcasters are

not included in the Scoreboard

EU State Aid Scorecard CAGR 1997-2001%, €mFigure K 

Note: Increase in Transport CAGR is due to exceptional increase in 2001 in the UK
Source: EC, EAO, OC&C analysis

5%

0%

-5%

10%

-15%

-20%

-25%
Public TV
revenues

Transport1 Agriculture
& Fisheries

CoalEmployment
& Training

Manufacturing Media,
Culture &
Services

Tourism

PFB Audience Market Share (%) and Market Position (2001)Figure L

Note: Total of multiple regional channels
Source: EAO, OC&C analysis

Denmark
Austria
Spain

Italy
Finland

Belgium
Sweden
Ireland

Norway
Germany

France
UK

Netherlands
Portugal
Greece

Average Market Position

1, 2, 6
1, 2
1, 4, 5
1, 3, 5
2, 3
2, 4
2, 3
1, 2
1, 5
2, 3, 4
2, 3, 6
1, 3, 4
1, 3, 5
3, 4
4, 5

TV2 DR1 DR2
ORF2ORF1

RTVE1 Autonomic1 RTVE2
RAI1 RAI2 RAI3

YLE1 YLE2
VRT RTBF
SRK1 SRK2

RTE TV2
NRK1 NRK2

ARD1 ZDF ARD31

FR2 FR3 5ème
BBC1 BBC2

NOS3NOS2 NOS1
RTP1 RTP2

ET1 ET2

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70%



16

During the period 1995-2001, Publicly Funded

Broadcasters staged a remarkable turn-around halting,

and in some cases reversing, audience share decline to a

European average of 0.2% each year on average.

According to a 2001 report on the European Radio market,

despite liberalisation, Europe’s €9.8 billion radio

broadcasting sector was dominated by 400 public service

stations accounting for 38% of listening hours. The 1/10th

of a percent of total listing hours per PFB station compares

to the 1/100th of a percent average listening hours per

station for more than 5,100 private commercial stations.

In addition, the 400 public service stations capture a c.

60% of total market revenues18. 

Weak Regulation

The ‘Communication from the Commission on the

application of State Aid Rules to Public service

Broadcasting’19 recommends that Member States:

Establish an official definition of the public Service

mandate (the remit); 

Ensure that the remit is as precise as possible so as to

leave no doubt as to whether a certain activity

performed by the Publicly Funded Broadcaster is

intended by the Member State to be included in the

mandate or not;

Entrust a given broadcaster with the task of providing

balanced and varied programming in accordance with

the remit; 

Supervise the Publicly Funded Broadcaster through a

body whose authority is independent from the

entrusted undertaking.

However, the reality is quite different and not at all

consistent across Member States, as shown in Figure N
(see next page).

In France, for example, the European Commission ruled

that State Aid for French PFBs between 1988 and 1994 was

‘limited to compensation for the costs associated with the

fulfilment of their public service obligations’. However, it

went on to acknowledge that amendments to its

broadcasting financing operations as set down in national

law need to be made pointing out that ‘French

broadcasting legislation does not provide sufficient

guarantee that television stations with public service

obligations do not receive public financial compensation in

excess of the cost of those obligations, or that they comply

with market practice in their commercial activities’20.

Figure N (see next page) highlights the differences in the

regulation and supervision of PFBs with respect to

television.

PFB Audience Share Erosion (1992-2001)Figure M

Source: EAO, Annual Reports, Merrill Lynch, OC&C analysis

160

140

120

80

60

40

20

0
1995 1996 1997 19981992 1993 1994 1999 2000 2001

Chart shows average year-on-year loss of
viewer market share for 15 PFB channels
Sample set contains channels with over
10% national viewer market share in 2001

18 Oliver & Ohlbaum Associates, Prospects for European Radio to 2006 (2001), as reported in The Radio Magazine, 
http://www.theradiomagazine.co.uk/PastNews/2001-12.htm

19 2001/C 320/04
20 EUpolitix, 12 December 2003



17

Figure N Overview of Regulation of Publicly Funded TV Broadcasters

Source: Commissariaat voor de Media, http://www.cvdm.ni/document/psb.pdf

Countries PSB
Remit Monitoring by media

authority
Monitoring by
broadcaster (body)

Monitoring by other
authority
No
Representative for Flemish
Community
No

No

No
No
No

No
Ministry of Communications

No

Advisory Body for PSB
No

Special Committee of
Spanish Congress with no
power of sanction
No

No

No
No

No

No

No
Own Supervisory Board
No

RTE Board

No

No
No

No

No

BBC: Board of
Governors

No
No

Radio and Television
Board
Finnish Communications
Regulatory Agency
(2004)
CSA
No
National Council for
Radio and Television

AGCOM: only for
European and national
works
CvdM

No
No

No

Swedish Broadcasting
Commission
ITV, Channel 4 and 5:
by ITC (now Ofcom)

Yes
Yes

Yes

Yes

Yes
Yes
No

Yes
Yes

Yes

Yes
Yes

Yes
(2002)

Yes

Yes

Austria
Belgium
(Flanders)
Denmark

Finland

France
Germany
Greece

Ireland
Italy

Netherlands

Norway
Portugal

Spain

Sweden

UK

Internet part of
PSB remit
Yes
Yes
(in general terms)
Yes
(in general terms)
Yes
(in general terms)

Yes
No

No
No

Yes
(in general terms)
No
Yes
(in general terms)
Yes

No

Digital channels
part of PSB remit
No
Yes
(in general terms)
No

Yes
(in general terms)

Yes
Yes
No

No
No

Yes
(in general terms)
No
Yes
(in general terms)
Yes

Yes

PSB reporting and monitoring content programme requirements PSB Digital remit and restrictions





19

CH A P T E R 4 MA R K E T
DI S TO RT I O N S CA U S E D B Y
PU B L I C LY FU N D E D
BR O A D C A S T E R S

Several years ago, Competition Commissioner Mario

Monti commented on the implications of the substantial

State subsidies noting that “… the cumulative effect of
some €86 billion of State Aid in 2001 (Europe wide) still
has a considerable distortive effect on competition in the
Internal Market.21”

While not commenting on the Audiovisual sector in

particular, the Commissioner identified the key problem

facing the industry: the combination of State Aid, large

audiences, strong funding and weak regulation placing

Publicly Funded Broadcasters in favoured positions where

their success threatens to undermine the goal of a

generally competitive, pluralistic European Audiovisual

sector.  

A review of PFB activities across Europe finds numerous

examples of activities which not only appear to increase

the cost to provide services and cost more than typical

undertakings from other providers, but also distort

competition in the audience and advertising markets in

radio, TV, press and internet publishing. The result is a

skewed market that favours the Publicly Funded

Broadcasters to the detriment of the public interest. 

Scope

Publicly Funded Broadcasters have, for many years,

engaged in activities that limit the ability of private media

companies to compete. Some of these activities hinder the

ability of private operators to grow their share of the

audience and advertising market, which diminishes their

voice in the media landscape.  Other activities impact the

market for rights and other inputs to the Audiovisual

market. Key areas where PFBs are skewing the markets

include:

Running programmes that imitate the programming of

private broadcasters;

Adopting schedules that mirror commercial operators; 

Unfairly competing for advertising revenues with

private operators;

Pre-empting the development of new multi-channel

television and internet content markets by launching

initiatives that duplicate private sector activities;

Scheduling serious output outside of prime time or on

secondary channels;

Entering into, and sometimes exacerbating, ‘bidding

wars’ for rights to popular programmes; 

Poaching talent from private broadcasters to produce

programmes. 

The Output Market: Competing for Audience and
Advertising

The output market for broadcast television, radio, press

and internet media includes two sets of customers: viewers

/ readers / listeners / users and advertisers. These

‘customers’ are hotly contested because the viewers /

listeners / users / readers allocate limited time to media

among the various public and private options available. In

dual funded markets, both public and private operators

aggressively compete in the advertising market, each

selling their ability to deliver the viewers / listeners to

advertisers.  

By building their audiences with State Aid, Publicly

Funded Broadcasters limit the ability of private operators

in all media, not just television and radio, to develop their

businesses.  This is particularly damaging in countries

where PFBs are overcompensated and/or where PFBs

benefit from dual financing (collecting State Aid as well as

advertising). 

PFBs: Audience Share by Whatever Means

Publicly Funded Broadcasters maintain significant

audience share and are part of the media landscape.

However, the tactics employed by recipients of State Aid to

maintain ratings and prioritise audience share at the

expense of creativity and distinctiveness resulting in public

service programming being provided at the margins of the

schedule and/or when politicians are reviewing the

broadcaster’s license. 

This concern was memorably addressed by the Chief

Executive of the Independent Television Commission,

which at the time regulated and licenced commercial TV in

the UK, who said that the BBC “should accept the

21 IP/03/595, Brussels, 30 April 2003, EU Scoreboard on State Aid - Twelve out of fifteen Member States fulfil Stockholm pledge to reduce aid
http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt=gt&doc=IP/03/595|0|RAPID&lg=EN



20

challenge to make the market; that is, to make it different
from what it would be if the BBC didn’t exist. Beating ITV
with Blue Planet is a triumph. Beating it with Celebrity
Sleepover is a tragedy”22 .

PFB Tactics: Counter-scheduling

There are numerous examples of scheduling PFBs

programmes which directly or indirectly increase the cost

of programme rights, distort the market and run counter

to the spirit of most PFB mission statements. Some

examples include: 

UK: The BBC recently scheduled an extra episode of a

soap opera against an ITV adaptation of Othello,

thereby gaining ratings at the expense of distinctive and

challenging programming being offered by the

commercial sector. It also scheduled the reality talent

show Fame Academy in the same slot as ITV’s Pop Idol.

Over time, the BBC has moved serious, distinctive

programming off the main channel allowing it to

compete with its commercial rivals and boost ratings.

BBC flagship serious current affairs Panorama, has

been moved over the years from 8pm on Monday

evenings to 10.15pm on Sundays. Similarly arts

programmes almost disappeared from BBC1 for a few

years until public criticism – and the approach of

charter review – led to a change of policy in 2003;

Germany: The reaction of the public sector to the

success of Deutschland sucht den Superstar – the Pop

Idol format – was not to counter-schedule with

distinctive programming of its own but rather to

commission their own reality talent show, Die Stimme

in 2003;

Greece: After two successful series on the private

Mega Channel, publicly-funded broadcaster ERT

purchased series 3 of Who Wants to Be a Millionaire.

An unusual approach to distinctiveness and viewer

choice;

Belgium: The Belgian trade union CGSP recently

criticised the ‘RTL-isation of the PFBs new radio

stations, commenting that the strategy of the Public

Service Broadcaster appears merely to ‘vie for the

audience of its competitors by occupying the same

ground as they do23;

Austria: Public broadcaster ORF caused controversy

by screening the reality show “The Bachelor”, including

severe criticism from its regulator;

France:  According to a comparative analysis carried

out by Le Monde of the programming offered by TF1

and France 2 on 17 June 2002, a day chosen as a

sample, the PFB presented programmes very similar to

those of the private channel.  This analysis caused the

paper’s opinion writers to note that “the question today
is how to redefine the notion of public service so as to
define more precisely the ‘added value’ which it can
bring to viewers.”

The lesson to draw from these examples is that the lack of

regulation, or of clearly defined public service missions,

appears to allow PFBs to drop public service programming

when it suits them, and to re-instate it in the schedule only

when it is necessary (such as when politicians are

reviewing funding). 

PFB Tactics: Showcasing the Popular Fare to Garner
Ratings

Many Member States have allowed their Publicly Funded

Broadcaster to launch additional television channels. This

affords the Publicly Funded Broadcasters certain

advantages, especially a vehicle to feature their more

distinctive but less ratings-oriented programming. Often

the main channel is reserved for mainstream

entertainment directly competitive with the top channels

of their commercial rivals.

Publicly Funded Broadcasters also have increased the

overall quantity of entertainment programming in a bid to

maintain their privileged positions. 

Eight out of eleven incumbent channels surveyed

increased the volume of ‘entertainment-based’

programming between 1999 and 2001;

Total hours of entertainment-based programming

increased by 9% from 1999 to 2001 across the Publicly

Funded State Broadcasters surveyed as shown in

Figure O.

The emphasis on scheduling popular programming is

more pronounced in markets where the Publicly Funded

Broadcaster collects both advertising revenues and State

Aid. In fact, the higher the advertising figure as a

proportion of total revenues the more the output of a

Publicly Funded Broadcaster is likely to be entertainment

orientated. 

As shown in Figure P, broadcasters with a high proportion

of advertising revenues feature less news, information, art,

science, religion, and education programmes in their

schedules. 

22 Blue Planet was a co-production between the BBC and the US commercial broadcaster Discovery Channel which featured marine life,
Celebrity Sleepover was a BBC programme featuring various media ‘celebrities’, Royal Television Society Fleming Lecture, 5 March 2002

23 Quoted in La Libre Belgique, 28 November 2003



21

For example:

UK: In the UK where the BBC’s charter is already being

discussed in the run up to renewal in 2006, there are

influential voices calling for clearer and tighter control

of how the BBC interprets its role as a PFB. 

Channel 4 Deputy Chairman Barry Cox, who also heads

the UK’s Digital Stakeholders’ Group, which acts as a

bridge between government and the commercial sector

in digital switchover, says that under its new charter the

BBC will likely be obliged to broadcast a minimum

amount of hours of news, current affairs, arts and

science programmes.

“The longstanding defence of the relative freedom
given to the BBC to interpret its public service
obligations, as compared to the tougher regime
applied to ITV and Channel 4 (other UK broadcasters
with public service obligations), was that it could be
trusted to honour the spirit of the charter. However,
following the arrival of Greg Dyke as Director General
in 2000 and the more commercially aggressive
strategies he encouraged, this became visibly less
tenable,” writes Cox in a pamphlet recently published

by UK think tank Demos.

Cox says the public service obligations imposed on

commercial  broadcasters ITV and Channel 4, such as

the requirements for news, religious and arts

programmes, are more tightly defined than those of the

BBC. He argues that the Corporation has therefore been

allowed to become ‘more and more commercial in its

programming’, in particular on BBC124. The net result

is the BBC1 has overtaken ITV1 as the most popular

channel in Britain;

Netherlands: In The Netherlands, an interesting

example is a report from NOS that was obtained from

the Dutch Media Authority. The report was prepared by

NOS itself and was sent to the Dutch Media Authority

on 29 March 200125. In the document, NOS compared

the programme offering of all commercial operators

and the public broadcasting system in the evening (so

on prime-time). In a statement that speaks for itself,

NOS concluded: “In the evening, the public
broadcasters spend somewhat more time for
‘entertainment’ and ‘advertising’ (compared to the
commercial operators).”

It’s Not Just TV

The tactics employed by Publicly Funded Broadcasters – of

neglecting meaningful public service programming in

favour of popular formats – are not limited to TV. Radio

stations operated by PFBs often apply some of the same

tactics as used by TV programmers at Publicly Funded

Broadcasters. The same pattern is emerging in internet

publishing where PFBs are present.

PFBs: The Dual Revenue Stream Distortions

When Member States allow Publicly Funded Broadcasters

to participate in the advertising market, distortions of

24 Demos, January 2004
25 Letter of NOS to Media Authority with report, dated 29 March 2001 on ‘classificatie van programmasoorten en programmmavoorschriften’,

see particularly page 4 of the report

Advertising Revenue and Programming Mix (2001),
% (TV)Figure O Advertising Revenue and Programming Mix (2001),

% (TV)Figure P

1. Entertainment-based programming includes series, serials, sitcom, feature films,
animations, entertainement, music and sport (excludes other programme and
advertising)

2. Change in programming defined as percentage increase in number of hours of
entertainment-based programmes

Source: EAO, Annual reports, OC&C analysis

Note: Non-entertainment programming covers news, information, arts, science,
religion and education programmes
Source: EAO, Annual reports and company press releases, OC&C analysis

NOS - Netherlands
DR - Denmark

TVE - Spain
ARD - Germany

RAI - Italy
ZDF - Germany

YLE - Finland
FR2 - France

VRT - Belgium (Channel 1)
FR3 - France

STV - Sweden

-30% -20% -10% 0% 10% 20% 30% 40% 50%

Average

%
 N

on
-e

nt
er

ta
in

m
en

t p
ro

gr
am

m
in

g1

% Revenue from advertising

0.08

0.06

0.26
0.25 0.39

0.39
0.39

0.50

0.73

R2 = 0.4581

0.18

100%

90%

80%

70%

60%

50%

40%

30%

20%

10%

0%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80%



22

competition become increasingly pronounced. This is

because TV and radio broadcasters sell space to

advertisers based, in large part, upon the size of the

audience watching or hearing the advertisement and the

demographics of that audience. All other factors being

equal, advertisers should value similar inventory at

similar rates. 

Ireland: The Publicly Funded Broadcaster RTE has

been in a position to use the economic cushion provided

by State Aid to subsidise its advertising rates. After a

20% licence fee increase in 2001, RTE’s advertising

rates fell immediately. The unintended financial

consequence of this move appears to be the transfer of

much of the benefit of the licence fee increase directly to

advertisers through increased discounts26;

Finland: The Publicly Funded State Broadcaster is

directly financed through the ‘concession fee’ model.

Finnish commercial broadcasters are obliged to pay a

proportion of all turnover above €10m in analogue

television to the state broadcaster. In 2001, this meant

that the state broadcaster received, in addition to public

revenue of €322m, an additional €49m of compensation

from its competitors’ income of €200m distorting the

public/commercial imbalance of 322 : 200 to a total of

381:151. While the concession fee was halved in July

2002, it remains at 12.25% of advertising sales in

analogue television;

Poland: Distortion of markets is also prevalent in

countries due to join the EU this year. For example, in

Poland, the competition authority has upheld a

complaint filed by two commercial broadcasters –

POLSAT and TVN – that the publicly funded

broadcaster TVP was abusing its dominant position by

offering its clients preferential discounts in exchange

for a commitment to place up to 80% of their

advertisement expenditures on the public TVP network. 

The Polish authority actually concluded that TVP was

distorting competition by granting these price

discounts, particularly given that the expenditures

concerned amounted to over 50% of the Polish TV

advertising market. TVP was ordered to cease the

practice of offering price discounts in exchange of

spending commitments.27

These market distortions also affect consumers in that

unfair competition from State Aid funded incumbents

impacts the absolute income private operators can deploy

to fund their programming offer to viewers. 

Input Markets / Rights

The input market for broadcast television revolves

principally around the acquisition of programme rights,

the commissioning of original material and the hiring and

retention of key talent. In radio, the input market is mainly

made up of the latter two. 

There is a substantial body of evidence available from

private broadcasters that indicates that State Aid also

results in distortion of competition in the market for

programme rights. Much of this data, however, is

commercially sensitive or bound by confidentiality

agreements with third parties. 

Specifically, broadcasters in the UK, Portugal and Spain

report instances of Publicly Funded Broadcasters inflating

rights costs by 200% – 400% because they entered bidding

wars for programming.

Evidence also exists of incumbent broadcasters in the

Netherlands and Germany actively inflating sports rights

costs in the markets for both local and Champions League

football rights. For example:

Netherlands: Recently, PFB NOS was able to outbid

the commercial sector for all rights to Champions

League football. In the complaint filed against NOS, it is

clear that the broadcaster has been able to obtain the

huge majority of sport rights in the Netherlands,

consisting of the most valuable rights that attract the

highest number of viewers (like the Dutch Premier

League, the Champions League). 

An Annex to the HMG complaint to the Commission

states that the possible advertising revenues by

broadcasting extracts of the Dutch Premier League was

DFL 21 million. However, Public Broadcaster NOS paid

DFL 55 million for these rights. This shows that the

offers made by NOS on behalf of the public

broadcasters do not reflect the actual market value of

these rights or respond to any economic rationale. This

leads to the distortion of competition in the acquisition

of broadcasting TV rights; 

Germany: When the German Bundesliga sought bids

from broadcasters for the free-to-air rights, ARD was

able to bid €70m per annum, a price at which private

competitors walked away from the auction, having

calculated that any bid in excess of €50m per annum

was not a prudent use of shareholders’ funds; 

Ireland: According to TV3, the publicly funded Irish

channels RTE and TG4 are in a position to outbid

26 TV3 Submission to Irish Broadcasting Forum
27 Press release of Polish competition authority, 13 December 2002, available at www.uokik.pl, “Telewizje Polska”



23

foreign programming rights beyond a reasonable

commercial value. TV3 claims that RTE uses the licence

fee to underpin its acquisitions by securing and paying

for exclusive output deals that preclude other

broadcasters from acquiring competitive programmes

from certain US studios including Dreamworks and

Disney28.

Related Markets – Thematic Channels and Rights

When Publicly Funded Broadcasters extend the scope of

their operations into new markets including the internet

market, the market for thematic channels and the market

for licensing and merchandising distortions also occur. 

The growth of satellite, cable and digital terrestrial

television has led to a dramatic increase in the number of

channels available to broadcasters and consumers. Many

of these new channels are of a ‘thematic’ nature – narrowly

focused in terms of subject area or target audience.

Typically, the private sector takes the risk and leads the

development of these niche channels. 

Recently, however, a number of Publicly Funded

Broadcasters decided to launch their own thematic

channels, often duplicating established private sector

offerings. In doing so, Publicly Funded Broadcasters

leverage their dominant market position and well-known

brand to rapidly attain market leading positions. 

Once the private broadcaster has proven the channel

concept, the Publicly Funded Broadcaster launches a rival

proposition, duplicating output and distorting the market.

Specific examples include:

UK: The BBC launched new channels which duplicate

existing offerings as well as withdrawing profit making

rights previously licensed to private broadcasters to

bolster the position of their own thematic channels

within the UK market. 

In addition, budgets allocated by the BBC far exceed

spending by commercial rivals already in the market.

For example, BBC3 was recently launched into a market

already catered to by the likes of Sky1, E4 and ITV2. It

consumes £81 million in State Aid which is reportedly 4

times the budget for Sky One and significantly greater

than the budget for E4 and ITV2. While the stated aim

of BBC 3 is ‘to reach discerning, media-savvy young

viewers’, it has proved controversial by diverting funds

to acquire rights to football matches, despite the fact

that there is no reference to sport in its remit. 

Channel 4 described this as ‘the BBC promising one

thing to get government approval and ends up doing

something completely different… another example of

the BBC doing what suits its purpose rather than doing

what its services have been licensed to do.’

Germany: Discussions are underway in the context of

the licence fee renewal as to a possible publicly-funded

sports channel. Separately, Neun Live has accused the

public broadcasters of imitating their innovative

business model in which content was partly refinanced

by premium rate telephony.

Belgium: Over the past few years, the Flemish PFB

actively bought up rights to most of the major sporting

events available. In fact, the Publicly Funded

Broadcaster acquired so many rights that they could

not air all the sport. Ultimately, the PFB petitioned the

government to launch a new channel to feature the

sport which it had acquired. 

In summary, PFBs have a mission to address market

failures yet in launching thematic channels PFBs are using

State Aid to launch niche channels already well catered for

by the commercial sector. Also, when they launch library

channels they not only take on new costs but they typically

also reduce commercial revenues by no longer selling

programming to commercial broadcasters. 

Related Markets – Internet Content 

As the internet becomes an increasingly important

distribution channel for media content the internet

activities of Publicly Funded Broadcasters have also

grown. 

For several years, the BBC has invested in Internet

offerings often to the detriment of new private sector

entrants. In Germany, however, initial limited investment

by ARD and ZDF allowed other content providers to

establish their offerings. Elsewhere, actual spend bears

little resemblance to forecast and there is evidence of

distortion of other markets.

Germany: Initial participation of ARD and ZDF in the

online space was restricted by regulations stipulating

that their websites had to be ‘predominately

programme related’. They were forbidden from selling

advertising and sponsorship for all web activities.

Furthermore, KEF, the body that regulates German

PFB spending, limited investment in Internet activities

to €13 million (ARD) and €3 million (ZDF) per annum

over the period 1998 – 2000. 

However, for the period 2001-2004 both ARD and ZDF

have planned to considerably increase their Internet

spending. ARD has planned to spend €175 million over

the period and ZDF about €17 million. Although the

PFBs websites were meant to be ‘predominately

28 TV3 Submission to Broadcasting Forum



programme related’, an amendment was necessary to

the German Interstate Treaty on Broadcasting deleting

the word ‘predominantly’, reflecting the level of

concern about the development of the PFBs role in the

German Online space. 

UK: The UK government allowed BBC Online

(launched in 1997, renamed BBCi) to develop without

restrictions on its output or funding. Originally

authorised to spend just £21 million, the BBC’s

investment continued to increase, up to £101 million in

2001 from £54 million the previous year. Under its

original remit the BBC agreed that ‘the BBC’s public

service online proposition will not have any competitive

effect whatsoever in the market place either now or in

the foreseeable future’.

However, BBCi now runs very commercial services

including the websites Celebdaq, Fightbox, and 

three surfing sites. BBCi also launched its owned BBC-

branded search engine where numerous other services

were already present.

Commercial players have reduced their Internet

budgets because of economic pressures and intense

BBC competition. Only in 2003, once many private

operators had closed (including the BBC’s

commercially funded Beeb.com website) or

dramatically downscaled their internet operations did

the BBC announce plans to cut back, including

chopping some public service and programme support

activities. In fact, the BBC’s interests have continued to

expand.

The result of the blanket approval granted to the BBC

combined with heavy spending and the resulting down

turn is the Publicly Funded Broadcaster maintaining a

market leading position; effectively foreclosing certain

sectors of the market to publishers.

The net result, as shown in Figure Q, is that BBCi has

established itself as a top 10 player in the UK market

with 25% reach in April 2002. The remaining top ten

players consisted primarily of ISPs and portals with

BBCi ahead of all other content providers including

broadcasters and publishers.

This story is the same in the news and sport segments,

wherein BBCi captures more than half of the reported page

views as shown in Figure R.

Netherlands: Evidence was found on the basis of

which it was concluded that at least an amount of 

€148 million was provided for the years 2002 and 2006

for PFB’s to provide Internet and new media activities

(the exact sum however is not completely clear as a

consequence of the lack of transparency). In 2003, it

became clear from an article in the Dutch media

magazine Adformatie29 that for one portal alone of the

public broadcasting system “Omroep.nl”, an amount of

€20 million was available on a yearly basis. This adds

up to 100 million Euro for the 5 year-period 2002-

2006. This showed that in reality, the sums available

for Internet and new media activities seemed to be

much higher than the initially estimated amount of

€148 million.

24

Reach and Ranking of Top 25 Web Domains UK,
Germany (April 2002), %Figure Q UK News and Sports Web Page Views (May 2002,

MillionsFigure R 

Note: UK #1 (Microsoft/MSN) has 68% reach
Source: Jupiter, Media Metrix, OC&C analysis

Source: New Media Age, OC&C analysis

BBC
ARD

Reach

25%
12%

Ranking

7
18

50%

45%

40%

35%

30%

25%

20%

15%

10%

5%

0%
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

German Reach Top 25

UK Reach Top 25

BBC.co.uk News and Sport

Guardian Unlimited

Times Online

CNN Europe

Channel4.com/news

Independent Digital

The Sun

Sky News

Ananova

Yahoo News

economist.com

0 50 100 150 200 250 300

29 Publieke samenwerking op het net, Adformatie 4, 23 January 2003



25

It was stated that in any event, the excessiveness of 

€20 million for one portal alone needed no further

explanation. Referral was also made to the following

statement in the article made by the Internet

coordinator of the Dutch Public Broadcasters Mr. Mol:

“the public broadcasters see it as their task to execute
our mission on the Internet based on the law in a
period in which the commercial parties withdraw
from the Internet as a consequence of a declining
advertising market”.

CLT-UFA HMG and other complainants explained that

the situation was the other way around: the commercial

operators (and the written press) do not have any

chance to enter or remain on the Internet and new

media markets when they have to compete with a public

broadcasting system that has unlimited public amounts

available, notably €20 million on a yearly basis for one

Internet portal.

What’s more, there is evidence of a restriction of

competition in Dutch printed media sector as a

consequence of the Internet activities of Dutch PSBs.

Mr Broertjes, the Chief Editor of one of Holland’s

biggest newspapers, de Volkskrant, stated at the Dutch

National Broadcasting Conference30 in 2002, that not

only for the TV and broadcasting sector but also for the

printed media, the current situation as regards Internet

activities of the public broadcasters caused a: “serious
restriction of competitive relations”. He also

mentioned the fact that the public broadcasters have

the opportunity to advertise on their websites. “And the
Government provides millions of Euros for internet-
activities of the public broadcasters, plus the
possibility to advertise on these Internet sites. […], the
result is pure market destruction.” Finally he stated

that the behaviour of STER on the advertising market

was anti-competitive: “STER does not charge prices,
which are in conformity with real market conditions.”

Related Markets – The Issue of Cross Subsidy

There are numerous examples where commercial

enterprises are cross-subsidised in more subtle but just as

effective ways, including cross-promotion on other

services, publications and channels owned by the PFB,

from sharing resources and from securing rights on

favourable terms by offering a multiple-platform deal.

That these actions occur is perhaps not surprising given

the poor record of Member States in implementing the

2000 amendments to the Financial Transparency

Directive. Legal proceedings are currently underway

against eight Member States for non-implementation, and

may be necessary in other markets as well. For example, in

Germany, implementation of this Directive has so far only

been undertaken by the Federal Government, rather than

by the individual Länder who are responsible for

broadcasting policy. 

In Denmark, Finland, France, Germany, Ireland, Italy and

the UK, the Publicly Funded Broadcasters now have well-

established commercial arms exploiting intellectual

property developed, in part, from State funding. While

commercial arms have been established as separate

entities – as required under the EC’s Transparency

Directive – evidence suggests that there is still substantial

interaction between the ‘public’ organisation and the

commercial production of magazines, Internet sites,

videos, merchandise and more. 

Ambiguity and limited financial disclosure make it

difficult, if not impossible, to determine the true value of

Publicly Funded Broadcaster cross-subsidy and/or the

financial implications of these activities. Hence the vital

importance of meaningful and complete implementation

of the Financial Transparency Directive, made all the more

crucial by the new criteria of the Altmark judgment. 

In conclusion, the State Aid afforded PFBs is being used in

ways that distorts the markets in TV, radio and online and

this in turn endangers the balance of the public/private

media system in Europe. The consequences are that

competition is affected within and among Member States

to the detriment of other stakeholders – not least, of

Europe’s viewers, readers and listeners.

30 Speech by Pieter Broertjes, Chief Editor Dutch newspaper de Volkskrant, presented at National Broadcast Conference in Hilversum on 
1 October 2002





27

CH A P T E R 5 
CO N C L U S I O N S A N D
RE M E D I E S

Massive amounts of State Aid and Commission inaction

have combined to create a crisis in the European

television, radio, multi-channel TV and internet content

markets with a known effect on the press. 

Not only does public funding of State broadcasters

represent the third largest component of State Aid in

Europe, but it is the only State Aid sector consistently

growing. And, despite precedents established in other

liberalised sectors and multiple Condemnations from the

ECFI and the recent judgments referencing Altmark,

neither the Commission nor Member States have acted

sufficiently to protect the Audiovisual market across

Europe.

Without decisive action, there is considerable risk that

incumbent Publicly Funded Broadcasters will forever alter

the structure of the market – closing markets to

commercially funded competition and reversing decades

of progress.

We, therefore, call on Member States, to initiate the

process of exiting Publicly Funded Broadcasters who

collect advertising revenue in addition to State Aid from

the advertising market. This will correct the fundamental

distortions caused by dual funding of broadcasters so that

a competitive, liberalised market can evolve.

Also, we call on the European Commission to perform its

duty as guardian of the Treaty and take immediate action

to ensure fair competition within Member States and

safeguard Europe’s Audiovisual future by:

Implementing correctly and in an impartial manner the

existing competition provisions of the EU Treaty

including provisions of Articles 86.2 and 87 to the

public broadcasting sector, as they have been applied to

other sectors with a significant element of public

service; 

Including State Aid to broadcasting within future

editions of the State Aid Scorecard;

Handling all existing complaints without delay,

objectively and by a full and scientific application of the

principles set out by the Court in the Altmark

judgment28; 

Insisting on rigorous and full implementation of the

Financial Transparency Directive29 in all Member

States; 

Adopting substantive guidelines on State Aid, taking

into account recent case law so as to include substantive

rules as established and applied to other sectors

according to Article 86.2 as interpreted by the Court’s

Jurisprudence;

Requiring Member States to establish independent

authorities to monitor, and in case of infringement, to

sanction Publicly Funded Broadcasters through a

binding act;

Imposing these obligations on Member States through

a directive adopted ex Article 86.3 of the Treaty.

In addition, we call on the Member States to safeguard the

co-existence of public and private broadcasters operating

alongside each other and the related markets of multi-

channel TV and programme production as well as the

radio, internet and press markets and to honour the

Amsterdam Protocol by:

Imposing clearly defined remits on each channel

and/or station operated by a Publicly Funded

Broadcaster which must include specific programming

obligations which are not also imposed on other

broadcasters30;  

Ensuring that public funding to broadcasters is both

necessary and proportional to the remit, and that the

principle of economic efficiency is fully applied to

public broadcasters' expenditure;

Regulating Publicly Funded Broadcasters in line with

Article 86.3 of the Treaty;

Establishing independent authorities to monitor

Publicly Funded Broadcasters through a binding act.

28 This requires an interpretation of both Article 87.1 and 86.2 as a whole, so that it would be impossible to apply the exemption possible under
the latter provision to funding which does not satisfy all four conditions laid down by the Court

29 Commission Directive 2000/52/EC of 26 July 2000 amending Directive 80/723/EEC on the transparency of financial relations between
Member States and public undertakings Official Journal L 193 , 29/07/2000 P. 0075 - 0078

30 With clearly defined remits (subject to proper scrutiny) and a relevant regulatory framework, Publicly Funded Broadcasters can provide dis-
tinctive programming, retain their audience share and support fair and open liberalised markets



Taken together, this action will provide the basis for

healthy, vigorous and fair competition for years to come.

Also, it will ensure that State Aid is justified relative to the

cost of fulfilling the public service and, importantly, that

clear processes and procedures are in place to protect fair

competition within and among Member States.  

28



29

Since 1992, when the first complaint was filed against a

European Publicly Funded Broadcaster, a total of eleven

official complaints have been filed with the European

Commission. Numerous other complaints have been made

at the Member State level. These complaints are based

largely around State Aid issues, and have come from

multiple European countries, as summarised below:

Year

1992

1993

1993

1993

1996

1997

1996

1997

1997

1999

1999

2000

Market

Spain

Spain

France

Portugal

Portugal

Portugal

Italy

Germany

UK

UK

Ireland

Denmark

Basis of Complaint

Antenna 3 and Telecinco launched a case regarding public regional broadcasters on the grounds of 
excessive State Aid including the authorisation of debt. In 1998 the European Court of First Instance (ECFI)
condemned the Commission for failing to resolve this complaint.
Antenna 3 and Telecinco launched a case against TVE on the grounds of excessive State Aid including the
authorisation of debt. In 1998 the ECFI condemned the Commission for failing to resolve this complaint.
TF1 complained to the Commission about capital increases and other ad hoc subsidies paid to the Publicly
Funded Broadcaster channels France 2 and France 3. TF1 cited an annual payment of €879m, as well as
subsidies and capital increases totalling €333m. In 1999 the ECFI condemned the Commission for failing to
resolve this complaint.
SIC complained to the Commission about grants received by RTP arguing that these payments distorted
competition. In 1996 the Commission ruled that the value of the grants was less than that required to fulfil
their public service obligation. This decision was later reversed by the European Court.
SIC lodged a second complaint to the European Commission, resulting from new aid to RTP in 1994-1996,
an increase in capital of the public broadcaster and a guarantee given by the Portuguese State in connection
with a bond issue by RTP.
SIC lodged a third complaint, regarding incompatible State Aid elements in the new Concession Contract that
had been concluded between RTP and the Portuguese Government on 31 December 1996. 
In 2003, due to the actions presented by SIC in the Court of First Instance, in cases T-297/01 and T-298/01,
the Commission adopted a decision regarding the ad-hoc measures mentioned in the complaints of 1993,
1996 and 1997. SIC appealed from the referred Commission decision (case T-442/03, still pending). The
Commission has not yet adopted a final decision on the annual compensation indemnities granted to RTP
between 1992 and 1998 in an amount of €324m.
RTI (part of the Mediaset Group) complained to the Commission about the level of financing for RAI. In 
particular, they highlighted the €1.3bn licence fee, in conjunction with tax exemptions, capital increases and
other measures. The case remains unresolved.
VPRT (the Association of Commercial Broadcasters in Germany) filed a complaint regarding the anti-
competitive nature of two thematic channels (Kinderkanal and Phoenix) launched by ARD and ZDF.  The
case was rejected on the basis that the two channels were both public service channels which did not take
advertising, and that the level of funding was proportionate.
BSkyB complained to the Commission about the BBC’s News24 channel. It argued that using licence fee
money to finance a restricted access cable offering constituted a breach of competition law and State Aid
rules. The Commission found in favour of the BBC on the grounds News24 was a public service channel
which did not take advertising and that the level of funding was proportionate.
The British Internet Publishers Alliance (BIPA) complained (October 1999) that the BBC’s commercial internet
site (Beeb.com) had received significant amounts of unauthorised State Aid and unfair cross-subsidies with
adverse effects on competition and effects on trade between Member States; that their Freebeeb internet por-
tal duplicated the private sector service providers and benefited unfairly from its association with the BBC
brand and other valuable cross-promotional opportunities. In January 2000 BIPA complained that the BBC
was providing mobile telephony services free-of-charge to commercial operators - thereby creating a publicly
funded monopoly – which cut across ‘the common interest’ and was in breach of Article 87.
TV3 complained to the Commission that RTE’s dual-funding mechanism provides the Publicly Funded
Broadcaster with an unfair competitive advantage. TV3 highlighted that RTE received 84% of Irish 
advertising revenues whilst also being recipient to €170m in licence fees. The case is unresolved.
TV Danmark, with support from the Danish Association of Commercial (Radio) Broadcasting, complained to
the Commission about the lowering of advertising prices by the dual-funded Publicly Funded Broadcaster
which impacted both TV and radio. The case is unresolved.

CH A P T E R 6 AP P E N D I C E S
Formal Complaints to the European Commission



30

Countries Number TV channels national PSB Number radio 
channels national PSB

Budget PSB 
(€million)

% advertising / 
sponsoring

42%
29%
19% (for TV no advertising
only sponsoring)
0% (DR) 68% (TV2)
0% (NB: concession fee)

34% (France Télévision)
5% (Radio France)
4% (ARD)
13% (ZDF)

9%
53%
44%

34%
0% (NRK) 95% (TV2)
37% (RTP)
73%

0% (SVT) 0% (SVR)

0%

833
273
318
DR: 392 (TV + Radio) TV 2:
203 (TV)
370

4,337

7,000

170
258
2,527

700
NRK 375 TV2 188 Radio
RTP: 205 RDP: 62
1,500

SVT: 414

4,994

4
3
5
3 (DR)

4

6

2

4
5
4

6
7 (NRK)
3 (RDP)
4

5 (SVR)

5

ORF: 2
VRT: 2
RTBF: 2
3 (DR: 2, TV2 Denmark: 1)

YLE: 2 + 5 digital (2 identical with analogue
versions + 3 digital theme channels)
6 (France 2, France 3, France 5, France Arte,
TV 5, L a Chaîne Parlementaire)
ARD + ZDF: 12 + 2 digital platforms: ARD
Digital (19 channels and EPG) + ZDF Vision
(11 channels and EPG)
ERT: 3
RTE: 3
RAI: 3 + 6 digital theme channels, via
subsidiary RAIsat another 7 theme channels
NOS: 3 (also broadcast digital via satellite)
3 (NRK: 2, TV2)
RTP: 2
RTVE: 2 (also broadcast 7 digital channels
via satellite)
Public autonomous channels: 12 with digital
channels
SVT: 2 + 5 digital (2 identical with analogue
versions + 3 digital theme channels)
BBC: 2 + 7 on all digital platforms (2 identical
with analogue version + 5 digital theme 
channels)

Austria
Belgium

Denmark

Finland

France

Germany

Greece
Ireland
Italy

Netherlands
Norway
Portugal
Spain

Sweden

UK

Publicly Funded Broadcaster TV Channels and Budgets

Year

2002

2003

Market

Netherlands

Germany

Basis of Complaint

CLT/UFA SA, RTL De Holland Media Group SA and Yorin TV B.V. filed a complaint to the Commission with
respect to the financing of the public broadcasting system in the Netherlands. The complaint refers to the
unclear public service remit, the absence of adequate and independent supervision and the lack of
transparency and structural overcompensation in the Dutch public broadcasting system. The complainant
also refer to (the risk of) cross-subsidization and the fact that indirect income is not taken into account when
the Dutch state grants funds to the public broadcasters. The case is unresolved.
VPRT filed a complaint accusing ARD and ZDF of breaches in competition law by benefiting from hidden
State Aid, distortion of the market for premium sports rights, financing online ventures with revenue from the
licence fee, and the inadequate implementation of the Financial Transparency Directive. The case is 
unresolved.

Formal Complaints to the European Commission (cont’d)

Note: Any discrepancy on this and Figure D can be explained by different statistical basis of calculation
Source: Commissariaat voor de Media (Dutch regulator, 2002)



31

Publicly Funded Broadcaster Summary of Digital Activities and Budget

Countries Internet Digital TV channels Budget Internet Budget digital channel

ZDF: €78.1 million

CBBC + Cbeebies £28.55
million, BBC3 £75.65 million,
BBC4 £45.67 million, BBC News
£71.37 million

State budget over 3 years 2002-
2004 will be €150 million

ARD: €178.6 million  ZDF: 
€15.1 million

€29.1 million

€1.4 million

BBCi: €142.7million

1 satellite channel (TW1) via subsidiary
company, completely separated from PSB remit
Experiments digital terrestrial
TV: No Radio: 8 channels via DAB
2 identical with analogue version + 3 theme
channels offered via satellite and DTT
No: but plans for DTT adopted; France
Télévision will launch three digital terrestrial
channels
Two digital platforms: ARD Digital (19 channels
and EPG) + ZDF Vision (11 channels and EPG)
offered via satellite
No
No
6 theme channels + 7 theme channels via
subsidiary company RAIsat: offered via satellite
Experiments digital terrestrial
Experiments digital terrestrial
No
No
2 identical with analogue version offered via
satellite and DTT
2 identical with analogue version + 3 theme
channels offered via satellite and DTT
BBC: 2 identical with analogue version and 5
theme channels offered via satellite and DTT

Yes

Yes
Yes
Yes

Yes

Yes

Yes
Yes
Yes

Yes
Yes
Yes
Yes
Yes
Yes

Austria

Belgium
Denmark
Finland

France

Germany

Greece
Ireland
Italy

Netherlands
Norway
Portugal
Spain

Sweden

UK

Source: Commissariaat voor de Media (Dutch regulator), 2002



32

Publicly Funded Broadcaster Content Programme Requirement

Countries Basis Content 
programme
requirements

Qualitative
(description type
programme)

Quantitative 
(% or number
programme)
Yes

No
Yes
No
Yes

No

No
No
Yes

Yes
Yes: only Radio
P4

Yes

No
Yes
No

No: BBC 
Yes: ITV, Channel
4 and 5

Yes

Yes
Yes
Yes
Yes

Yes

Yes
Yes
Yes

Yes
Yes

Yes

Yes
Yes
Yes

Yes

Yes

Yes
Yes
Yes
Yes

Yes

Yes
Yes
Yes

Yes
Yes

Yes

Yes
Yes
Yes

Yes

Law

Management Contract
Law and Contract
Law
Cahier des Missions et des
Charges
Specific Interstate Treaties
Internal

Law
Internal
Service agreement between
RAI and Ministry of
Communications
Law
NRK: Overall aim, bylaws
and guidelines Radio P4
and TV2: licences
Contract of Concession

Law
Contract Programme
Charter authorized by 
government 

Internal: BBC
License: others

Austria

Belgium
Denmark
Finland
France

Germany

Greece
Ireland
Italy

Netherlands
Norway

Portugal

Spain
Spain Catalonia
Sweden

UK

Other

The annual and monthly schemes of tel-
evision must be designed in such a way
that there is a choice of high quality pro-
grammes at prime-time(8.00-10.00 p.m.)
In competition with commercial broad-
casters, PSB must ensure the preserva-
tion of unique aspects in terms of con-
tent and performance 
Reach certain audience shares

Public should receive an objective
overview with regard to world events
and in particular get a comprehensive
picture with regard to events taking
place 

Oppose tendency towards uniformity
and mass appeal in television

Note: Broadcasters in Spain believe that there are no content programme or qualitative requirements
Source: Commissariaat voor de Media (Dutch regulator), 2002



Notice:

No part of this report may be reproduced without clear

reference to the source.

For further information, please contact:

Association of Commercial Television in Europe

Rue Joseph II, 9-13 

B-1000 Bruxelles 

Tel: +32 (0) 2 736 00 52  

Fax: +32 (0) 2 735 41 72 

Site: http://www.acte.be

E-mail: info@acte.be  

Association Européenne des Radios

Avenue d'Auderghem, 76 

B-1040 Bruxelles 

Tel: +32 (0)2 736 91 31

Fax: +32 (0)2 732 89 90 

Site: http://www.aereurope.org 

E-mail: aer@aereurope.org

European Publishers Council

c/o Europe Analytica

26 Avenue Livingstone

Bte 3

B-1000 Brussels

Belgium

Tel: +32 (0) 2 231 1299

Site: http://www.epceurope.org

E-mail: angela.mills@epceurope.org



© 2004 Association of Commercial Television in Europe

© 2004 Association Européenne des Radios

© 2004 European Publishers Council


